Je jaro a Kirsten Paarup má napilno. Za dveřmi je léto, kdy bude druhé největší dánské letiště Billund zaplaveno příchozími a odchozími návštěvníky tří okolních zábavních parků: Legoland Billund, Lalandia Aquadome a Lion Park v zoologické zahradě Givskudo. Kirsten, která má dvacetileté zkušenosti s řízením úklidových čet na tomto letišti, je jasné, že tyto letní zástupy návštěvníků lze zvládnout jediným způsobem: plánováním.
Zvládání návštěvních špiček na toaletách a v umývárnách je známým problémem vedoucích úklidu a správy na celém světě. Kirsten Paarup, vedoucí úklidu na letišti Billund, není výjimkou. Sledujeme, jak se svými úklidovými četami přechází na režim, který ona sama označuje jako letní.
„Okolo velikonočních svátků se počet cestujících zvýší. Potom to pomalu roste a na začátku posledního červnového týdne křivka prudce stoupne.“
Není divu, že má Kirsten těžkou hlavu: má na starost hlavní terminál s plochou 40 000 metrů čtverečných, k tomu starý terminál a pomocné budovy, celkem asi 125 toalet a umýváren a 3,5 miliónů cestujících ročně.
„Na základě prognóz vytíženosti vydávaných naším marketingovým oddělením a dalších údajů odhaduji, kolik cestujících můžeme očekávat v následujících měsících a kde budou největší provozní špičky. Letiště Billund roste úžasnou rychlostí. V loňském roce vzrostl počet cestujících o 9,2 procenta. A za první tři měsíce roku 2018 jsme zaznamenali růst o dalších 11,2 procenta!“
„Mojí hlavní starostí je mít dostatek lidí. V zimním období od října do dubna mám přibližně 60 pracovníků. V letním režimu nás je přibližně 100. A vzhledem k tomu, že hodně mých kmenových pracovníků jezdí v létě na dovolenou, musíme každé léto hledat spousty lidí navíc.” Situaci navíc komplikuje fakt, že všichni zaměstnanci letiště musí projít důkladnými kádrovými prověrkami. „A potom je musíme zaškolit. Hodně lidí si myslí, že uklízet umí, ale není to tak snadné, jak to vypadá“, říká Kirsten s úsměvem.
Další záležitost, kterou je třeba naplánovat, je spotřební materiál. „Každá toaleta a umývárna se každý den důkladně uklízí a u většiny se spotřební materiál kontroluje a doplňuje přibližně osmkrát. Po celý rok používáme stejné vybavení, ale přes léto se naše zásoby spotřebního materiálu ztenčí.“
Letiště je otevřené nepřetržitě, ale cestující přicházejí ve vlnách. „Největší provozní špičky obvykle zažíváme přibližně v 10, ve 14 a v 18 hodin, když přilétá a odlétá velké množství letů. Ale někdy dochází ke špičkám v nečekanou dobu.“ Co se děje, když někdo onemocní a Kirsten nemá dostatek pracovníků pro zvládnutí špiček? „Když je situace kritická, můžeme o něco snížit frekvenci některých úklidových činností. Ale v žádném případě nemůžeme polevit ohledně čistoty našich toalet a umýváren. Čistá toaleta nebo umývárna je základním předpokladem spokojenosti našich hostů. Od té doby, co používáme systém Tork PeakServe, nemusíme doplňovat dávkovače tak často. To nám šetří čas, který můžeme věnovat úklidu jiných částí letiště na takové úrovni, jakou od nás naši hosté očekávají.“
Kirsten v květnu navštíví veletrh Interclean v Amsterdamu, kde si mimo jiné prohlédne Tork EasyCube®.