Přehrát video

Jaká je vaše barva?

Jaká je vaše barva?

Barvy mají obrovský vliv na náladu a chování lidí. Přestože v restauraci může být spousta aspektů, které ovlivňují to, jak se zde hosté cítí, barvy patří k těm zásadním. Abychom vám nabídli inspiraci a námět k zamyšlení o barvách, použili jsme pro značku Tork technologii mozkových vln ve snaze zjistit, jak hosté reagují na různé barvy.

experiement_445x210.jpg

Experiment s barvami do restaurací

Experimentu se účastnilo 16 hostů, kteří obdrželi náhlavní sady na měření mozkových vln a vyzkoušeli osm prostředí v osmi různých barvách. Každé prostředí bylo vybaveno restauračním zařízením v kompletně monochromatické barvě – od stěn a podlahy až po nábytek a prostírání. 
 
Hosté byli požádáni, aby ochutnali nápoj a miniaturní makronku. Makronky byly identické ve všech aspektech kromě barvy, která byla vždy přizpůsobena okolnímu prostředí. V každém prostředí byla hostům měřena mozková aktivita a srdeční frekvence. Hosté měli rovněž vyplnit dotazník, aby bylo možné posoudit jejich reakce. Veškeré údaje z testování byly analyzovány s cílem vytvořit pro každou barvu vlastní profil.

Meditativní zelená

V případě zelené barvy naznačují výsledky měření mozkových vln schopnost revitalizace s posilující hlubokou relaxací a zlepšením imunitního systému. Srdeční frekvence byla v této místnosti také pod průměrem. V souladu s tím byla zelená barva popisována jako uklidňující, klidná a vlídná. Byla vnímána jako vhodná do situací, kdy si zajdete na oběd nebo na kávu s lidmi, které dobře znáte. Jde o prostředí, v němž se lidé spíše uzdravují a léčí, než aby se vzpružili nebo prožívali romantické chvíle.

Green_445x445.jpg

Veselá oranžová

Oranžová byla celkově vnímána jako moderní a veselá barva, obvykle spojovaná se šťastnými zážitky s dětmi a přáteli. Na druhou stranu by oranžová mohla být vnímána i poněkud neromanticky, jako lehce stresující a málo luxusní. Výsledky měření mozkových vln a srdeční frekvence prokázaly, že v porovnání s výraznými barvami (jako je například žlutá), je oranžová neutrálnější. V souvislosti s oranžovou se objevily náznaky mozkových vln gama, které jsou spojovány s učením a zpracováváním informací.

Orange_445x445.jpg

Sofistikovaná černá

Černá je barvou komplexnosti. Byla vnímána jako luxusní, moderní a sofistikovaná, ovšem současně jako mírně nevlídná a nezajímavá. Byla silně vnímána jako vhodná pro rafinovanou schůzku s večeři nebo nad skleničkou – tedy pro příležitosti, kdy necháváte děti doma. Z měření mozkových vln vyplývají vysoké úrovně kreativity a aktivace, ovšem rovněž nižší úroveň koncentrace – což z černé dělá barvu méně vhodnou pro obchodní jednání.

Black_445x445.jpg

Povzbuzující žlutá

Žlutá je povzbuzující a veselá barva, vhodná do prostředí, které má hosty nabít energií. Výsledky měření mozkových vln vykazují vyšší stav vzrušení a vědomé koncentrace, ovšem v extrémních případech také vyšší hladiny stresu. Průměrná i maximální tepová frekvence byly v případě žluté barvy vysoké. Tato barva byla vnímána jako vhodná pro snídaně, snad aby navodila dobrou náladu a působila po ránu jako „životabudič“. Žlutá byla také nejoblíbenější barva do podniků, kam by lidé chodili s dětmi.

Yellow_445x445.jpg

Romantická červená

Červená barva spíše vyčnívá a vyvolává silné emoce, než aby splývala s okolím. Červená vykazovala vysoké úrovně mozkových vln delta a théta. Znamená to silnou souvislost s emocemi a vysokou úroveň kreativity. Vysoká srdeční frekvence je známkou stimulujícího prostředí. Není asi nijak překvapivé, že červená je silně spojována s láskou a večerními schůzkami nad skleničkou. Červená má ovšem také svou povzbuzující a zábavnou stránku.

Red_445x445.jpg

Klidná modrá

Modrá barva vykazovala vysoké úrovně v rozsahu vln delta, které odpovídají stavu hluboké relaxace. Vysoké vlny théta naznačují také kreativitu a silné emocionální spojení. Odpovídá to skutečnosti, že modrá byla popisována jako přívětivá, pohodová a uklidňující. Modrá byla vnímána jako vhodná do podniků vhodných pro celou rodinu, kam je příjemné si zajít na snídani nebo na kávu, ale které nejsou tak luxusní, aby se do nich dalo zajít na obchodní schůzku.

Blue_445x445.jpg

Tradiční hnědá

Hnědá dosáhla ve většině rozsahů mozkových vln nízké úrovně. Je to známkou toho, že se jedná o neutrální barvu. Měření vln delta a srdeční frekvence naznačují, že hnědá by také mohla podporovat relaxaci. Hnědá je vnímána jako tradiční, neutrální a uklidňující. Hnědá možná nebude tou nejlepší volbou pro podnětné zážitky. Byla však vnímána jako vhodná barva do tradičnějších podniků a dá se snadno kombinovat s jinými barvami.

Brown_445x445.jpg

Luxusní bílá

Bílá vystupovala a udávala nízké indicie všech rozsahů mozkových vln – což naznačuje neutrální barvu a „čisté plátno“ čekající na zážitky hostů. Bílá byla rovněž vnímána jako nejlepší barva pro obchodní schůzky. Tato barva je považována za luxusní a moderní, dosahovala ovšem nízkého skóre u emocí, jako je radost 
a nadšení. Tato barva se hodí na vytvoření neutrálního prostředí, které nerozptyluje a umožňuje se soustředit na aktuální úkol.
White_445x445.jpg

Jak se připravit na zahájení experimentu s barvami

Starting off_445x210.jpg


Macarons__445x210.jpg

Makronky v osmi různých barvách, ovšem se stejnou chutí – podávané v rámci experimentu ve všech barevných prostředích

Teorie barev

„První teorii barev představil Goethe již v roce 1810. Smyslem experimentu není stávající teorii zpochybnit, ale spíše přispět dalšími poznatky o barvách, zejména v souvislosti s restauračním prostředím,“ říká k tomu Catherine d’Hubert, evropská manažerka pro sortiment v oblasti prostírání SCA Tork.

Najděte si svou barvu!

Na základě výsledků jsme pro vaši restauraci připravili průvodce barvami


Tisk Stáhnout